Nieuws

Alle nieuwsitems

Door Kris Van Dijck op 8 februari 2018, over deze onderwerpen: Blog

Er bestaat toch een serieuze paradox in onze samenleving. Een paradox tussen de verwachtingen van ons onderwijs en de realiteit op de werkvloer. Onderwijs betekent natuurlijk meer dan jongeren opleiden voor de werkvloer in de brede betekenis van het woord. Onderwijs betekent ook het vormen van …

Door Kris Van Dijck op 28 december 2017, over deze onderwerpen: Blog

Toen ik me gisteren op de sociale media mengde in de heisa rond de kernuitstap kreeg ik volgende opmerkingen voorgeschoteld. Een bloemlezing: - “Kris Van Dijck, dat jij als burgemeester van Dessel en zeer betrokken bij de hele kernenergie-gebeuren deze dubbele houding aanneemt, valt te begrijpen.. …

Door Kris Van Dijck op 29 november 2017, over deze onderwerpen: Blog

Vlamingen worden er dagelijks mee om de oren geslagen als het gaat over jongeren van allochtone afkomst: vaak slechte kennis van het Nederland, schoolse achterstand, grote ongekwalificeerde schooluitval, hoge werkloosheidscijfers, enz. En dan hebben we het niet, of niet alleen, over jongeren die …

Door Kris Van Dijck op 1 november 2017, over deze onderwerpen: Blog

Wij werden als jonge VU’ers politiek gevormd door historici als Walter Luyten. Keken op naar Maurits Coppieters en wandelden in de voetsporen van Willy Kuypers en Jaak Vandemeulebroucke. Het dat-nooit-meer van zowel WO I als WO II werd onze gids. Als jonge Vlaams-nationalisten keken we naar Europa …

Door Kris Van Dijck op 20 oktober 2017, over deze onderwerpen: Blog

Vandaag is het de dag van de jeugdbeweging. Ik herinner het me nog als gisteren: als zevenjarige jongen op kamp met de Kempense Rodenbach Bond. Spannend, vermoeiend, maar vooral heel plezant. Tien nachten slapen in een tent, eten uit een gamel, ravotten in de bossen. Wat moet een bengel nog meer? …

Door Kris Van Dijck op 14 oktober 2017, over deze onderwerpen: Blog

Kan, of beter gezegd, mag er in Vlaanderen nog op een intellectueel correcte wijze gediscussieerd worden over onderwijs, onderwijskansen, onderwijsresultaten én onderwijsonderzoek? Ik vrees van niet. Het debat wordt steevast verziekt door betweters die alles, en alleen alles, bekijken vanuit een …